![]() |
Vítejte, hoste ( Přihlásit se | Registrace )
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Příspěvek
#1
|
|
Osvícený ![]() ![]() Skupina: Člen Příspěvků: 124 Registrován: 31.5.2008 Bydliště: Česká Lípa Člen číslo: 94 ![]() |
Možná to sem až tak nepatří, jelikož se jedná o Pb Aku Varta Blue Dynamic 12V/44Ah, ale přesto se zeptám. Nějakým nedopatřením
![]() Nicméně po Googlení jsem se na netu dočetl rozporuplné názory na nabíjení bezúdržbových Aku. Jedni tvrdí, že lze dobíjet obyčejnou nabíječkou, druzí tvrdí, že ne, že musí být speciální pulzní nabíječka jinak hrozí zničení aku či dokonce exploze. Tak by mě zajímal Váš názor na tuto problematiku. |
|
|
![]()
Příspěvek
#2
|
|
![]() Flashaholik & sběratel ![]() ![]() ![]() Skupina: Moderátor Příspěvků: 3 799 Registrován: 22.2.2008 Bydliště: těsné sousedství Prahy Člen číslo: 14 ![]() |
V Pb aku moc nejedu, zvláště v těchto kapacitách, ale co mé zkušenosti s menšími jedinci tohoto plemene (6 a 12V, max 7Ah) sahají, tak dobíjet je lze "obyčejnýma" levnýma dobíječkama (např před časem Lídl 199,-), žádné pulsní být nemusí. Chce to jen nepřepísknout nabíjecí proud (v datasheetech se to dá snadno dohledat). Nabíječky přímo určené pro Pb accu postupně snižují nabíjecí proud, takže se aku prakticky nedá přebít a poškodit (tedy pokud to nebudete zkoušet nechat připojené rok a více), u jiných nabíječek, třeba levných univerzálních, bych hlídal napětí (a proud, ovšem 44Ah baterku hned tak něco nerozhodí).
-------------------- Budoucnost se mi jeví v lepším světle (minimálně 32 x XHP-1000...) :-)
------------------------------------------------------------------------------------------------------ |
|
|
![]()
Příspěvek
#3
|
|
Osvícený ![]() ![]() Skupina: Člen Příspěvků: 189 Registrován: 10.11.2009 Bydliště: České Budějovice Člen číslo: 447 ![]() |
Jestli-že se vybila pod 5 V je konec.
|
|
|
![]()
Příspěvek
#4
|
|
Osvícený ![]() ![]() Skupina: Člen Příspěvků: 124 Registrován: 31.5.2008 Bydliště: Česká Lípa Člen číslo: 94 ![]() |
Auto na první pokus mělo snahu točit, takže totálně vybitá naštěstí nebyla. Po vyjmutí naměřeno napětí naprázdno cca 12,65V.
Nabíjeno nabíječkou homemade, ale relativně inteligentní, stavěno kdysi dle Amatérského rádia. S nabíjením klasický pb aku nebyl nikdy problém. Nicméně tato Varta se chovala trošku jinak. Na nabíječce nastaven nabíjecí proud 2A a po cca 2 hodinách nabíječka ukončila nabíjení. Na aku nyní naměřeno naprázdno 12,86V. Jelikož se mi čas nabíjení zdál krátký, tak po cca 1/2 hodině jsem opět připojil nabíječku k aku. Nabíječka po další max. 1/2 hodině opět ukončila nabíjení ( tj. dobito celkem max. 5Ah ?). Naměřené napětí naprázdno víceméně stejné. Aku jsem vzal, nainstaloval do automobilu a bez problému nastartoval, takže aku se zdá být v pohodě. Žádná exploze se tedy naštěstí nekonala. Stáří akumulátoru je témeř 5 let a jen pro představu je to tento typ. Tak prozatím problém vyřešen, ale kdyby jste někdo někde náhodou narazili na nějaké odborné pojednání, jak nabíjet bezúdržbový akumulátory, tak sem hoďte odkaz. Docela by mě to zajímalo. |
|
|
![]()
Příspěvek
#5
|
|
![]() Flashaholic ![]() ![]() ![]() Skupina: Člen Příspěvků: 1 130 Registrován: 18.2.2008 Bydliště: Mladá Boleslav, Zlín. Člen číslo: 9 ![]() |
|
|
|
![]()
Příspěvek
#6
|
|
Osvícený ![]() ![]() Skupina: Člen Příspěvků: 124 Registrován: 31.5.2008 Bydliště: Česká Lípa Člen číslo: 94 ![]() |
U těchto bezúdržbových udávají prodlouženou životnost o cca 20%, tak snad by mohla ještě tak rok, dva vydržet.
![]() Až udeří nějaké pořádné mrazy, tak se ukáže jestli je po ní nebo ne. |
|
|
![]()
Příspěvek
#7
|
|
Flashaholic ![]() ![]() ![]() Skupina: Člen Příspěvků: 658 Registrován: 18.5.2009 Bydliště: Brno/Nedvědicko Člen číslo: 329 ![]() |
Bezúdržbovou Vartu silver cosi mám třetí rok, kapacita tuším 78AmH a nabíjím ji (a všechny ostatní) nabíječkou Nevaboost 100 Telvin 9A/5A
Servisák mě ji k tomu dával s tím, že nabíjí a dle odezvy aku snižuje nabíjecí proud, což je i krásně vidět na zabudovaném ampérmetru a bezúdržbovky to prý tak chtějí, aby moc navařili a nepřesrala se ventilační membrána či nevybouch pojistný ventil... Nevím sám, jak a co tyto novoty chtějí doopravdy... Nabíječka má přepínání rychlo/pomalo a zatím není žádný problém s ničím - a to se s tím nepářu a aku občas používám, jako "trakční" ![]() ![]() Životnost se v dílně dušovali 7 let bez problémů, při pravidelném lidském provozu, snad jim i věřím, v práci aku regulerně likvidujeme a i tak některé dožijí 5 let ![]() -------------------- SureFire G2 P 61 drop-in, Streamlight Argo 1w Luxeon+Task-Light 2-L 3w Luxeon lumileds+Strion xenon bulb+Scorpion xenon bulb, Fenix TK20 s OP reflektorem+ Fenix popruh na hlavu, Olight M20 Warrior+M30 Triton+M21 Warrior SST50, Maglite 2AA, Trooper 73B, Zebralight H60-Q5+H30-Q5, Dereelight C2H 4SD-RU Cree XR-E Q3 OP, EagleTac T20C2 RGB Cree XR-E Q4, Akoray K-106 Cree Q5+K-109 Cree Q5, Ultrafire C1 Cree R2+WF-501B green K2 a red R2+WF-502B White-wall-hunter |
|
|
![]()
Příspěvek
#8
|
|
![]() Osvícený ![]() ![]() Skupina: Člen Příspěvků: 78 Registrován: 15.3.2008 Bydliště: Bystrička Člen číslo: 27 ![]() |
Nabíjací prúd Pb batérie je vraj 0,1% kapacity... t.j. u 44Ah -> 4,4A. Samozrejme nižší prúd nevadí.
|
|
|
![]()
Příspěvek
#9
|
|
![]() LED Greenhorn ![]() ![]() ![]() Skupina: Člen Příspěvků: 4 787 Registrován: 24.2.2008 Bydliště: Bratislava Člen číslo: 16 ![]() |
Nabíjací prúd Pb batérie je vraj 0,1% kapacity... t.j. u 44Ah -> 4,4A. Samozrejme nižší prúd nevadí. nechcel si napisat 10% ? -------------------- Author Xenon, Sigma Elipsoid, Cateye EL300, MTE Rebel, Ultrafire 606A1@Q5, 2x MXDL@R2 WG, WF-400@P7 CSVOI, 4x Ultrafire C2@P7 DSVNJ+Sekonix Col#1, 2x TR801@P7 DSVNJ Akoray K-106, KD Cree Q3 5A, SacredFire NF-08 zoom, KD Cree Q3 zoom, 5xNF-500 Q5 zoom, Bastl 6xCree -> 1400lumen, Solarforce L900M@6xCree Q5 1500+lumen mod Uniquefire HS801@Phlatlight SSR-90, Endurer 4x18650 4xCree MCE M-bin WH 3000+ lumen, Police 2D Maglite SST-90 aspherical 2000+lumen thrower Romisen RC-T5 4x XP-G R5 1500+ lumen mod, 10xCree MCE 5C 4000K Hyperboost 6000+ lumen bike light - yeeaaah, it's done !!! Niekto vidi, niekto svieti ... A niekto svieti a vidi ... (pepko) Predstavte si lampu! Nech je akokoľvek umelecky a zaujímavo zdobená, musí predovšetkým svietiť! (Honoré de Balzac) Světlo umírá jenom příchodem ještě většího světla, ještě většího, většího světla. (Otakar Březina) Je dokonalejšie svietiť ako svetlo len vidieť. (Tomáš Akvinský) Ty brdo! Now that's a clean mod, looks awesome! This is the flashlight I needed when I met wolves in a Slovak forest at night :-) Yeeehaw! (Erasmus CPF) |
|
|
![]()
Příspěvek
#10
|
|
![]() Osvícený ![]() ![]() Skupina: Člen Příspěvků: 78 Registrován: 15.3.2008 Bydliště: Bystrička Člen číslo: 27 ![]() |
jo, malo tam byť 10% => I = 0,1 x Ah
|
|
|
![]()
Příspěvek
#11
|
|
Osvícený ![]() ![]() Skupina: Člen Příspěvků: 124 Registrován: 31.5.2008 Bydliště: Česká Lípa Člen číslo: 94 ![]() |
Mě šlo hlavně o to jestli nabíjet obyčejnou nabíječkou anebo nějakou spešl ( někde píšou, že je potřeba pulzní nabíjení, že prý nesmí při nabíjení plynovat ). Někde jsem se dočetl, že je lepší dobíjet asi 1/20 kapacity, takže jsem zvolil nabíjení 2A.
Jinak to vypadá, že "špuntíky" má schovány pod samolepkou, ale má tzv. systém centrálního odplynování, takže se nemusí "špuntíky" vyšroubovat. Nicméně aku se minimálně oživila a zatím funguje. |
|
|
![]()
Příspěvek
#12
|
|
Flashaholic ![]() ![]() ![]() Skupina: Člen Příspěvků: 658 Registrován: 18.5.2009 Bydliště: Brno/Nedvědicko Člen číslo: 329 ![]() |
Když nabíjím nabíječkou pro bezúdržbovky, jak jsem psal výše, při boostu a uchem na aku je slyšet, že aku za chvilku "vaří"
Ovšem díky snižujícímu se proudu stále stejně intenzivně a až je nabitá, vaření ustane a nabíječka jen udržuje... A i když nabíječka dává na plno 9A a aku mám jen 78AmH, což je víc, než doporučená desetina, tak díky elektronice si aku pobere jen to, co potřebuje a "nevyvaří" A to bude celé kouzlo věci nabíjení bezúdržbovek - nabíječka s elektronikou, co umí snížit proud dle odezvy aku... A obyč aku nabije též bezchybně... -------------------- SureFire G2 P 61 drop-in, Streamlight Argo 1w Luxeon+Task-Light 2-L 3w Luxeon lumileds+Strion xenon bulb+Scorpion xenon bulb, Fenix TK20 s OP reflektorem+ Fenix popruh na hlavu, Olight M20 Warrior+M30 Triton+M21 Warrior SST50, Maglite 2AA, Trooper 73B, Zebralight H60-Q5+H30-Q5, Dereelight C2H 4SD-RU Cree XR-E Q3 OP, EagleTac T20C2 RGB Cree XR-E Q4, Akoray K-106 Cree Q5+K-109 Cree Q5, Ultrafire C1 Cree R2+WF-501B green K2 a red R2+WF-502B White-wall-hunter |
|
|
![]()
Příspěvek
#13
|
|
Flashaholic ![]() ![]() ![]() Skupina: Člen Příspěvků: 697 Registrován: 30.5.2009 Člen číslo: 337 ![]() |
Obecně tak jako u lixx je koncové napětí. U klasických auto Pb se dobíjelo na 14,4V tj. 2,4 V na článek kdy dochází k tzv. plynění rozkladu vody.
Ty hermeticky uzavřený by se měli dobíjet na nižší napětí a by se neprodukovaly plyny...myslím že 13,8 V. Zrovna nedávno jsem měři jak na tom je baterka při startování a napětí kleslo tak na 8,8 V a pak vlivem dobíjení vyskočilo na 14,5 V, takže nevím jestli jak se s tím ty hermetický poperou... Jo je pět let stará a bylo to v -16°C, takže jí dávám maximálně rok, déle prostě nevydržej..... -------------------- Fenix PD20, Romisen RC-T5@4x XM-L T6 2B mod, Quark Mini CR2
Samsung ICR 3000mAh, iCharger 106B-plus 250W 6s Balance/Charger iCharger 3010B 1000W 10s 30A iCharger 4010 DUO |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
PDA verze | Aktuální čas: 7.12.2023 - 10:40 |